Cara buat print screen

Masih tak tahu cara nak buat Print screen?. Mari saya tunjukkan. Senang sangat. Tekan key fn serentak dengan key prt sc . Tak tahu kat mana? . Cuba lihat gambar keyword notebook saya di bawah.

Rupa rupanya ada juga yang tak tahu lagi cara buat print screen ni ye. Termasuklah kawan saya Cikgu Noi...Hehehe. Memang entri ni saya dapat ilham dari soalan dia hari tu. Tapi biasalah, kita hidup untuk belajar. Tak semua benda kita tahu pada mulanya. Jadi, yang tak tahu mari saya kongsikan caranya.






Cara cara buat print screen : 

1. Tekan fn dan prt sc di keyboard seperti gambar di atas
2. Buka perisian paint.(Saya fikir anda sudah mahir menggunakan paint)
3. Ctrl V (untuk paste)
4. Edit di dalam paint itu menggunakan tools yang ada jika perlu  dan save as dalam bentuk fail jpg.
5. Jika anda pandai menggunakan software lain seperti photoshop dan picasa, ambil fail gambar tadi yang telah di simpan dalam bentuk fail jpg . Seterusnya edit gambar tersebut mengikut keperluan anda.


3 comments:

Post a Comment

Apesal