Persoalan hukum halal dan haram berdasarkan fatwa

Persoalan hukum halal dan haram berdasarkan fatwa


Asalamualaikum semua, saya rasa kebanyakan orang Islam  mempunyai banyak persoalan tentang hukum hukum agama yang kadang kadang kita tak pasti di mana kedudukannnya. Samada ianya halal haram atau harus .

 Contoh paling mudah ialah kita keliru  samada ASB itu halal atau haram , atau  isu tentang penggunaan kalimah Allah adakah boleh orang bukan Islam menggunakannya. Termasuk juga dengan persoalan hukum menggugurkan kandungan mangsa yang dirogol. Di benarkan dalam Islam atau ia  di haramkan dalam Islam?.

Kalau tak pasti dan keliru tentang hal hal hukum ini, fatwa kebangsaan adalah jalan penyelesaiannya yang boleh kita ikut panduannya.

Sebenarnya banyak lagi hukum hukum yang boleh kita cari ataupun mahu bertanya di portal yang di bangunkan oleh JAKIM ini iaitu  http://www.e-fatwa.gov.my.   Pembaca semua boleh jemput ke laman portal ini jika ingin mencari jawapan yang pasti dan tepat.



Catat Ulasan

4 Ulasan

YUSRI berkata…
tq..sori tadi salah bagi link..ni dah betulkan
Cik SCC berkata…
hm..bgus lah share benda ni..

takde la org sibuk nak buat fatwa sesuka hati
yusri berkata…
si comot-comel
haah..nanti serabut kepala otak banyak sangat fatwa..ikut yang satu saja cukuplah..kalau salah fatwa ni pun dosa kat orang yang fatwakan je..kita yang ikut terlepas sebab tak pandai...