Rutin harian

Hari hari pergi sekolah aku buat rutin yang sama. Tiba di sekolah, selepas tandatangan kehadiran aku ke kantin untuk sarapan. Pada mulanya aku makan apa yang di hidangkan di kantin tu.

Lama kelamaan, akhirnya bosan menguasai diri. Bukan kerana apa, lauk dan sarapan serta rasa yang sama. Tak berubah. Bukannya berubah dari  tak sedap ke sedap tetapi yang tak sedap tu tetap begitu. Tak ada rasa yang berbeza.

Itu yang membuatkan aku beli makanan di luar dan makan di kantin tu. Cuma air sahaja aku pesan dari kantin.

Hari ini aku ke sekolah seperti biasa dan beli makanan di luar lagi. Aku juga bawa bekal air panas dalam tupperware hadiah hari guru dulu. Aku bawa kopi 3 in 1 dan makan nasi berlauk yang aku beli di bilik guru. Sambil membaca blog dan berita terkini Malaysia.

Itulah kelainan yang aku maksudkan. Malas nak duduk lama lama di kantin. Jemu juga menghadap suasana yang sama hari hari. Teringin juga nak lepak duduk di luar sekolah, tetapi  sekolah bermula awal, tak elok la pula nak duduk lama lama di luar tu. Kalau setakat duduk 10 minit tak puas melihat ragam orang kat kedai makan ni.