sebuah kisah hidup (2)


Aku masih menunggu hujan.Menunggu hujan untuk berhenti . Aku hanya berharap. Harapan yang di sandarkan kepada awan awan gelap yang menyelubungi kampung Penibong. 

Sebuah kampung pedalaman Sarawak yang masih mengharapkan banyak perkara. Dari bekalan air bersih hinggalah kepada bantuan anak bersekolah. Mereka juga masih perlukan banyak bantuan lain. 

Bantuan minyak subsidi. Bantuan menyara kehidupan. Bantuan untuk anak anak tercicir persekolahan. Malah mungkin perlukan juga bantuan untuk  anak muda  meminang anak jiran untuk jadi pasangan hidup. Semuanya masih perlukan bantuan.Seperti anak kecil yang perlukan bantuan ibu dan ayahnya untuk belajar berjalan.  

Kampung Penibong masyarakatnya rata rata masih naïf dan masih miskin. Mereka adalah kaum Melanau yang beragama Islam. Sayangnya, sebilangannya hanya Islam pada nama. Bukan Islam yang di amalkan sepenuhnya. 

Ada yang masih gila arak. Masih ada yang gila judi. Mereka gila kepada perkara ini bukan dengan perasaan yang takut dan malu. Mereka mabuk di tepi tepi jalan simen pada waktu azan berkumandang. Mereka sangat suka berjudi. Judi adalah antara aktiviti riadah mereka. Bukan semua. Hanya sebilangan. Walau sebilangan tapi jumlahnya agak banyak. 

 Sebilangan inilah yang menjadi citra masyarakatnya. Menjadikan imej tok imam dan bilal menjadi imej yang tak berapa sempurna. Ibarat imej filem yang terkena minyak atau air. Kalau ada bala datang dalam bentuk tsunami memang bukan hanya pemabuk tegar dan si gila judi ini sahaja yang terkena bahanaya. Malah tok bilal, tok imam 1 dan tok imam 2 pun hanyut di bawa tsunami ke tengah laut.

Aku dah bersiap dengan dokumen dokumen yang perlu di bawa. Harapnya, pegawai di Pejabat Daerah Daro tidak kemana mana hari ini. Jika dia tak ada, maka sia sia sahajalah perjalanan dan cuti aku hari ini. Lantas motosikal Honda EX5 berwarna biru ini  aku hidupkan. Walaupun hujan masih rintik rintik dan awan masih gelap tapi aku terpaksa. Aku terpaksa mengharungi  hujan ini. Walaupun ada kebarangkalian hujan akan lebih lebat kerana sudah ada petanda yang nyata.

Bersambung…..




Catat Ulasan

2 Ulasan

hentian berkata…
lepas penat-penant pi dakwah, masa pilihanraya, 'depa' sogok arak pula ya!
yusri berkata…
minum arak dah jadi budaya masyarakat...agama pun tolak ke tepi...