1 Hari 1 Sunnah

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW.


Saya rasa kebanyakan orang Islam samada yang kanak kanak atau dewasa tahu apa yang disebut sebagai sunnah. Dalam erti lain yang mudah untuk kita faham ialah sunnah tersebut adalah cara atau kelakuan Rasullullah dalam kehidupan dan cara beragama.

Mengapa kita sebagai orang Islam dituntut untuk mencontohi Rasullulah?. Ini  adalah kerana baginda adalah contoh terbaik  manusia dari pelbagai segi.

Dari rujukan saya di internet banyak manfaat yang dapat kita perolehi apabila mengikuti sunnah nabi iaitu;

1. mahabbatullah (cinta dari Allah), 
2. rahmatullah (kasih sayang-Nya), 
3. hidayatullah (petunjuk dari-Nya), 
4. mushahabatul akhyar fil jannah (bersama orang-orang pilihan di surga), 
5. asy-syafa’ah (mendapatkan syafaat dari Rasulullah saw.), 
6. nadharatul wajhi (muka yang bersinar dan berseri di surga), 
7. mujawaratu ar-rasul (menjadi tetangga Rasulullah saw. di surga), 
8. ‘izzatun-nafsi (memperoleh kemuliaan jiwa di dunia dan akhirat), 
9. al-falah (kemenangan dan keberuntungan). 



Saya sebenarnya nak berkongsi idea bagaimana cara untuk kita dapat mencontohi Rasullulah dengan mengikuti sunnahnya. Oleh kerana jumlah sunnah Rasullulah agak banyak dan sudah tentu sebagai orang yang tak berapa alim ini (macam saya :) sukar untuk mengamalkan dan mengingati sunnah sunnah tersebut.

Idea yang saya nak berkongsi ini ialah kita mengamalkan satu sunnah baru pada setiap hari. Kalau tak mampu  setiap hari mungkin boleh pada setiap minggu kita mengamalkan satu sunnah yang baru. Rasa rasa berat tak?, Tepuk dada tanya Iman, InshaAllah boleh.


Dalam pencarian mencari sunnah ini saya terjumpa banyak laman web dan blog yang berkongsi sunnah sunnah nabi.Salah satunya seperti link di bawah. Kalau rasa kurang yakin dengan blog boleh juga membeli buku buku berkaitan sunnah nabi di kedai buku. 

InshaAllah dengan usaha yang sedikit ini dan kekal istiqomah ikut sunnah pasti ada ganjaran menanti kita nanti. Salam Ramadhan 2015

Catat Ulasan

0 Ulasan