Berbaloi ke Beli Smart TV


Smart TV adalah salah satu jenis TV yang ada di pasaran sekarang. 


Sebenarnya smart TV ni ada fungsi menerima internet yang dah siap terpasang pada badan TV.Samada dapat isyarat menggunakan wifi ataupun kabel network.



Sebelum berhasrat membeli Smart TV ini yang harganya jauh lebih mahal di bandingkan dengan TV LCD dan LED yang biasa, 2 perkara yang saya ingin terangkan berdasarkan pengalaman mempunyai Smart TV.

1. Di menu skrin TV Smart TV mempunyai aplikasi aplikasi internet seperti Youtube, Facebook dan lain lain lagi. Smart TV Samsung dan SONY contohnya menggunakan android TV sebagai aplikasi Smart TV mereka.


Manakala ada jenama Smart TV lain pula menggunakan aplikasi yang bukan android seperti jenama Philips menggunakan aplikasi Net TV.


2. Perbezaan Smart TV dengan TV LED dan  TV LCD  hanyalah mempunyai menu tambahan iaitu aplikasi Smart TV dan dapat menerima internet.


Jika merasa agak mahal untuk membeli Smart TV , kita juga ada pilihan untuk menggunakan Box Smart TV  yang boleh dibeli di pasaran. 


Antara contohnya seperti jenama Sony Smart TV yang pernah saya jumpa dijual di AEON Mall.

Jadi persoalan samada berbaloi atau tidak semuanya bergantung kepada cara penggunaan kita. 


Macam saya memang selalu buka Youtube, dan rasa puas tengok di skrin besar sambil mencari video di Youtube. 

 Saya menggunakan Smart TV jenama Philips, saya boleh gunakan smartphone sebagai remote control hanya dengan  install  apps. 

Untuk mendapatkan kepuasan menggunakan aplikasi Smart TV pengguna memerlukan  talian internet yang stabil dan laju.  


Talian internet mempunyai data yang tidak terhad (unlimited) contohnya seperti Unifi yang saya gunakan sekarang kerana smart tv banyak menggunakan data internet. Baca cerita pengalaman saya menggunakan unifi di sini. 





Catat Ulasan

5 Ulasan

azzey berkata…
tgh imagine mcm manalah agaknya klu online fb thru tv yg besor cm gtu kan...hu3....
pizli.mw berkata…
Selain Youtube ada tak benda2 lain yang special? Or channel special yang Samsung sediakan?
YUSRI berkata…
Aku pakai smart tv philips..x ada bnda mnarik sangt...
YUSRI berkata…
Jenama samsung mungkin lbh best..cuma hrga lbih mhl...
YUSRI berkata…
Pizli ,Bukn chanel free..byk chanel berbayar...