Cara menjadikan tajuk post anda serasi dengan SEO

Saya sering lihat entri post  saya berada di belakang nama blog saya di enjin carian google. Contohnya begini:
       
Panduan Online: Tarikh pembayaran gaji awam 2016
Panduan Online ialah nama blog saya. Manakala Tarikh pembayaran gaji awam 2016 ialah tajuk entri. 

Menurut pakar SEO, meletakkan entri post sebelum nama blog adalah lebih baik untuk meningkatkan google ranking di halaman carian blog. 

Ini kerana , laman carian seperti google akan crawler atau baca sesebuah entri dari kiri ke kanan. Maka carian yang di utamakan adalah carian yang relevance dengan keyword post tersebut dan berada di sebelah kiri dan bukan berada di kanan. Contoh yang baik adalah seperti di bawah:

Tarikh pembayaran gaji awam 2016:Panduan Online

Untuk mengubah kedudukan ini kita boleh menggunakan cara ini:

1. Log in Blog>Design> Edit HTML

2. Cari kod HTML ini mengggunakan ctrl F

<title><data:blog.pageTitle/></title>


3. Gantikan kod html di atas dengan kod seperti ini


<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>
<title><data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/> | <data:blog.title/></title>
</b:if>


3. Akhir sekali save template tersebut. Koding ini akan mengambil masa untuk mengubah kedudukan tadi. Selamat mencuba.






Catat Ulasan

2 Ulasan

pizli.mw berkata…
Ok aku akan buat hehe..
YUSRI berkata…
buat jgn tak buat..benda benda ni paling sesuai untuk blog marketing dan tutorial. Tapi aku suka gak ngan benda seo. satu kemahiran teknikal yang perlu di pelajari sebelum ilmu ni di ganti dengan ilmu canggih internet yang lain.