Jom amalkan Sunnah dalam aspek kesihatan







Asalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam. Selawat dan Salam ke atas Rasul kita Nabi Muhammad S.A.W. 


Setelah wafatnya baginda Rasullulah ,baginda telah meninggalkan sunnah (cara hidup) untuk diikuti oleh umatnya.Jika kita mengamalkan sunnah terdapat ganjaran pahala malah terdapat banyak manfaat manfaat di sebalik sunnah tersebut. 



Dari Wikipedia

Sunnah bererti “cara” atau “kebiasaan”, dan dengan itu, sunnah nabi bererti “cara nabi”, atau apa yang biasa dikenali sebagai kebiasaan Rasul. Secara bahasa, As Sunnah adalah "ath-thariqah" yang bererti perkaedahan, kebiasaan, perjalanan hidup, atau perilaku, baik yang terpuji mahupun yang tercela. "Kata sunnah berserta segala kelainannya disebutkan berulang-ulang dalam hadis, yang erti asalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."

Dalam istilah Sunah Waljamaah, menurut para ahli hadis, Sunnah adalah segala sesuatu yang diriwayatkan oleh Rasulullah SAW yang merupakan perkataan, perbuatan, ketetapanperibadiakhlak, mahupun perilaku, baik sebelum mahupun sesudah dilantik menjadi Rasul.* Dalam hal ini, pengertian Sunnah menurut mereka adalah sama dengan hadis (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). Sunnah ini disampaikan melalui persetujuan para sahabat Rasul. *

Sunnah Nabi dalam Kesihatan,Perubatan dan Pemakanan

Di antara sunnah nabi adalah dalam aspek perubatan dan pemakanan. Jika ditanya kepada kita sebagai orang Islam rasanya sudah ramai yang tahu makanan dan perubatan sunnah tersebut.

Namun apakah semua di kalangan kita mengamalkanya sebagai cara hidup kita?. Aku sendiri pun selama ini tahu jugalah sedikit tapi tak tergerak hati untuk mengamalkannya.

Namun sekarang dengan hidayah Allah , tergerak hati untuk mengamalkannya kerana percaya sunah adalah  dari Wahyu Allah dan kita perlu kita percaya dan amalkan sebagai orang Islam.

Makanan dan perubatan sunnah ini adalah amalan Rasullulah yang diwahyukan oleh Allah samada melalui ayat Al Quran atau hadis.

Apabila ia datang dari Allah sudah tentu ia adalah yang paling berkesan dan mujarab. Bukan sahaja baik untuk kesihatan dan dapat menyembuh penyakit kita juga dapat pahala kerana mengikut Sunnah.

Ada beberapa makanan dan perubatan yang ada dalam Al Quran dan Hadis yang menjadi sunah Rasullulah. Makanan yang baik untuk kesihatan dan boleh pula menyembuh pelbagai penyakit adalah seperti berikut.

1. Minyak Zaitun

3. Madu
    ( Surah An=Nahl, ayat 68 dan ayat 69)








4. Habbatussauda (Biji Jintan Hitam)
    (Shahih Al Bukhari Bil 7 ,buku 71 ,Nombor Hadis 592)




5. Perubatan melalui Bekam
( Shahih Al Bukhari-Bil 7 , Buku 71 , Nombor Hadis 587)
Bekam-kesihatan
AMALAN BEKAM BAIK UNTUK KESIHATAN

Catat Ulasan

0 Ulasan