Tips Ayam Goreng Cara Kedai Mamak


ayam-goreng-mamak


Makan kat kedai Mamak ayam goreng dia nampak mengancam kan. Apa yang diletak kat ayam tu sampai warnanya naik merah macam tu?. Kalau gaul dengan cili agak mustahil akan jadi merah macam tu sebab kalau sambal cili dibalut tepung lepas tu digoreng dengan ayam tak kan jadi merah tapi akan jadi hitam. Tak percaya?..Cubalah buat dan  goreng.

Aku pernah tengok sendiri bancuhan mamak ni masa kat restoran mamak di Ampang, masa tu aku baru keluar dari tandas. Nampak la bancuhan tu sendiri berwarna merah. Dah tentulah aku agak tepung bancuhan tu adalah dari perwarna makanan. Balik rumah aku cuba cari tepung bestari dan kemudian titik pewarna makanan yang biasa orang guna buat kuih muih tu.

Lepas tu memang menjadi warna ayam tu. Memang nampak menyelerakan. 

Resepi Ayam Goreng Cara Kedai Mamak

1. Tepung ayam goreng bestari atau apa apa jenama yang disukai. Cuma memang ramai orang lebih suka jenama ni sebab memang rasanya paling sedap.
2. Masukkan dalam 2-3 sudu tepung dan sedikit air dan garam kedalam bekas
3. Titiskan sedikit pewarna merah ke dalam bancuhan tepung dan gaulkan ayam bersama dengan tepung tersebut.
4. Goreng api secara deep fry (minyak banyak) dengan api perlahan.


Sekian perkongsian saya tentang ayam goreng ala mamak.Nampak mudah je tapi tak semua tahu rahsia ni.Hihi

Catat Ulasan

0 Ulasan